روسیه برای معاهده تسیلحات اتمی آمریکا شرط گذاشت

دیپلمات ارشد روسیه ازعدم بازنگری در معاهده تسلیحات اتمی با آمریکا تا زمان تغییر سیاست ایالات متحده در قبال اوکراین خبر داد.

روسیه برای معاهده تسیلحات اتمی آمریکا شرط گذاشت

به گزارش گروه بین‌الملل شهرستان دالاهو، معاون وزارت خارجه روسیه تاکید کرد تا زمانیکه آمریکا سیاست خود را در قبال اوکراین تغییر ندهد، این کشور  نیز معاهده تسلیحات اتمی با آمریکا را بازبینی نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه گفت که این روسیه تعلیق معاهده تسلیحات اتمی «نیواستارت» با آمریکا را تا زمان تغییر سیاست این کشور در قبال اوکراین بازبینی نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به تازگی اعلام کرد که روسیه مشارکت خود در این توافق را تعلیق می‌کند. پوتین روز سه شنبه این تعلیق را امضا کرد و به قانون تبدیل شد.

ریابکوف گفت که دو کشور به گفت‌وگو درباره موضوعات مرتبط با این معاهده از طریق مسیرهای ارتباطی دیگرادامه خواهند داد.

این پیمان در آوریل ۲۰۱۰ در شهر «پراگ»، پایتخت جمهوری چک میان دو طرف امضا شد و از پنجم  فوریه ۲۰۱۱ به اجرا درآمد. این توافق در سال ۲۰۲۱ تمدید شد و قرار است تا پنجم فوریه ۲۰۲۶ ادامه داشته باشد. طبق این معاهده تعداد کلاهک‌های اتمی راهبردی دو طرف نبایستی از ۱۵۵۰ تجاوز کند. روسیه ۱۷ مردادماه اعلام کرد بازرسی‌هایی که تحت این پیمان با ایالات متحده آمریکا از اماکنی در روسیه انجام می‌شده‌اند را به حالت تعلیق درآورده است.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه  قانونی را امضا کرد که به معاهدات بین‌المللی شورای اروپا در رابطه با روسیه پایان می‌دهد. در  این متن نوشته شده است: «در رابطه با پایان عضویت  روسیه در شورای اروپا، از ۱۶ مارس ۲۰۲۲، معاهدات بین‌المللی که در ادامه ذکر می‌شوند در رابطه با فدراسیون روسیه، پایان یافته در نظر گرفته می‌شوند.»

ولادیمیر پوتین همچنین از  روز ۹ اسفند قانون تعلیق مشارکت روسیه در معاهده کنترل تسلیحات اتمی «استارت جدید» را امضا کرد (جزئیات بیشتر).

آمریکا ۱۳۵۰ کلاهک اتمی در اختیار دارد و تنها کشور در جهان است که از بمب اتمی علیه بشریت استفاده کرد.

پایان پیام/خ

دیدگاهتان را بنویسید